ISTORIJA BELE MAJICE

ISTORIJA BELE MAJICE

Postoji mnogo osnovnih (basic) stvari u garderobi koje su svakoj osobi potrebne u svom ormaru, ali možda nijedna toliko česta i raširena kao bela majica. Klasični komad je osnovni element u svim ormarima i može se pohvaliti istom svestranošću i sveprisutnošću kao par plavih farmerki. Baš kao i denim, to je posuda za sve stilske profile i ličnosti – istovremeno je konzervativna i seksi, skromna i elegantna, vanvremenska i u trendu, „old school“ i moderna. I ozbiljno, ko nema belu majicu?

Sve je počelo sa pamukom…

Bela majica poprima mnoge oblike, ali uopšte, slika koja vam padne na pamet je vrh kratkih rukava sa okruglim vratom – njen bešavni oblik podseća na slovo „T“, odakle je i dobilo ime. Iako ovih dana bele majice dolaze u svim vrstama krojeva i silueta, u svom najčišćem obliku nema nikakvih ukrasa – nema okovratnika, nema džepova, nema dugmadi. I naravno, u ležernoj pamučnoj tkanini.

Bela majica može se pratiti do kasnih 1800-ih, kada je Villiam Cotton, engleski pronalazač koji je izumeo komercijalnu mašinu za pletenje, majicu doneo masama. Ovo je bilo vreme u Evropi neposredno nakon vrhunca industrijske revolucije, kada su nadničari zahtevali pravedniji tretman, deo koji je obuhvatao plaćene praznike i slobodne dane. Tako je potražnja za udobnom odećom postajala sve raširenija, posebno zato što su radnici imali mogućnosti za slobodne dane – doba koje je otvorilo put sportskoj odeći i odeći za slobodno vreme. U to vreme su se bele majice uglavnom koristile kao donje rublje. Međutim, imajte na umu da bela odeća nalik majicama (koja se nosi ispod odeće) zapravo datira još iz ranog srednjovekovnog perioda, iako je obično bila izrađena od vune, lana ili svile. Ali pamuk (kao i tkanina) i masovna proizvodnja koju je doneo promenili su igru i od bele majice napravili super zvezdu.Početkom 1900-ih, pletačka kompanija P. Hanes – da, taj Hanes – lansirala je dvodelni komplet donjeg rublja vrlo sličan redovnim belim košuljama koje ćete danas videti, a vojnici su ih uglavnom koristili kao donji veš. U to vreme su se kompanije poput Cooper’s (koju sada znate kao Jockei) i Fruit of the Loom stvorile imena za proizvodnju sličnog donjeg rublja. Budući da se na njega gledalo kao na donji veš, nošenje dela u javnosti u to vreme bilo bi prilično provokativno – percepcija koja će kasnije uticati na reputaciju majice kao oštar komad odeće koji su nosile filmske zvezde. I do danas ostaje ta suptilna, potcenjena seksualna privlačnost oštre bele majice.

Do 1910-ih američka mornarica je prihvatila belu majicu – laganu, hladniju i udobniju alternativu njihovim prethodnim vunenim uniformama. Da ne spominjem, bio je mnogo kompaktniji i efikasniji. Bela majica je postepeno rasla popularnost i za ljude van vojske – posebno zbog praktičnosti, udobnosti i lakoće održavanja. Prema Michelle Fisher, kustoskinji asistentkinje u Odeljenju za arhitekturu i dizajn Muzeja moderne umetnosti, majica je čak i u najranijim danima predstavljala neku vrstu „dvosmislene retorike“, gde se s jedne strane „fokusirala na sliku muškog, heteronormativnog vojnika … dok je s druge strane nastupao kao homoerotski označitelj tog zategnutog muškog trupa “. Čak i danas i kako se njegova istorija razvijala, ona može sadržati mnoštvo značenja, koja ne pripadaju sasvim određenoj demografskoj ili društvenoj klasi, ali odgovaraju gotovo svima.
Bela majica postala je prava pop-kulturološka senzacija širom sveta početkom 50-ih, kada su je na sebe postavile poznate ličnosti u holivudskim filmovima „Zlatno doba“, na način na koji su to učinili Marlon Brando u tramvaju nazvanom želja 1951. i James Dean u Rebel-u iz 1955. godine. Bez uzroka. U tom procesu, komad je postao simbol posleratne pobune i mačizma oličenog u tim filmovima. Košulja je takođe postala ikona svakoga, konotacija koja se može pratiti od svog porekla kao odjeća za slobodno vreme za nadničare. Važno je napomenuti da je u ovom trenutku bela čajnica prvobitno smatrana muškom odećom, ali su je kasnije prilagodile i žene, a čak je i nju Brigitte Bardot slavno nosila u filmu Veoma privatna stvar iz 1962. godine.

Marlon Brando in 1951’s A Streetcar Named Desire

Zahvaljujući ljudima poput Branda i Deana, bela majica je postala veoma popularna među mladima i postaće amblem pobune i nesaglasnosti. Do 60-ih je bio glavna stvar među hipijima i kontrakulturnim grupama protiv establišmenta. Tada je klasična majica sa okruglim izrezom poprimila mnoge oblike, uključujući grafičke majice i košulje – već neizostavno vezane za pop kulturu. Ironično je da bi bela majica, koja je bila ključni element u rađanju masovne proizvodnje u maloprodaji, postala simbol razilaženja i individualnosti. Prema Fisherovoj reči, „Upravo ta kontradikcija čini belu majicu tako moćnim simbolom našeg vremena“.

James Dean in Rebel Without a Cause, 1955

 

Brigitte Bardot in the 1962 film A Very Private Affair

 

 

Pojednostavljeno.
Jednostavnost majice postala je nešto kao platno na kojem se mogu iskazati svi identiteti, interesi i estetika, međutim na koji način bi se odabralo da se stilizuje. „Njegova sama jednostavnost, na kraju krajeva, ostavlja prostor za samoizmišljanje“, kaže Laird Borrelli-Persson u članku Voguea iz 2015. godine. „Basic majica… je najjednostavniji, najlakši komad odeće koji se može zamisliti – njegov kvalitet praznih stranica funkcioniše poput ekrana na koji projektujemo svoje trenutne kulturne preokupacije“, kaže ona.
Tokom istorije s kraja 20. veka i do 21. veka, videćete da gotovo svaka supkultura ima svoju verziju bele majice – pojavila se svuda sa pista visoke mode (Karl Lagerfeld je to slavno predstavio u Chanelovoj emisiji 1991. godine) ) do luksuznih brendova ulične odeće (gde bi inače otišao logotip Supreme?) i svega između. Borrelli-Persson ga opisuje kao „ključni element suštinske casual-cool uniforme“.

Do 80-ih je većina ljudi imala običnu belu majicu – činjenica koja ostaje verna do danas. Mnoga zapažena imena su se navukla na majicu tokom decenija. Zamislite slike slavnih i pop kulture koje su danas postale gotovo mitske – Bruce Springsteen (koji je pevao u službi običnog građanina) nastupajući u beloj majici, legendarni afroamerički bokser Sugar Rai Robinson u beloj majici pre mnogih borbi , John Travolta pevajući i igrajući kao Danni Zuko u filmu Briljantin, Madonni i njenom promenljivom stilu, Kurt Cobain bubnjajući gitarom kao frontmen Nirvane, Eminem repujući u čistoj beloj majici. Lista se nastavlja i nastavlja i dalje. Možda to ne shvatate, ali deo je urezan u našu kolektivnu kulturnu svest – i verovatno će uvek biti.

UMBRO SINGL za majice

 

 

S&SAX

Share this post